Letos jsem si udělal radost a pořídil si chytré hodinky. Vybral jsem ty od Garminu, které mají dost praktických funkcí pro sporty, kterým se věnuji. Bezva! Hodinky jsem spustil, propojil s počítačem a mobilem a chtěl se seznámit s nástroji, kvůli kterým jsem si je koupil. Pochopitelně jsem musel do svého mobilu hned ze začátku nainstalovat aplikaci Garmin Connect. Jdu do jejího nastavení a protože hraju golf, zajímaly mě funkce pro tuto aktivitu. Klikám na položku v menu “Golf” a hle, chce to po mě instalaci další appky. Vážně to potřebuji? Zprvu jsem si říkal, že je to celkem zbytečné a proč nemohou být golfové funkce schované v samostatné sekci appky Garmin Connect, té jedné jediné aplikace?
Důvodů je hned několik a vyplatí se o nich mluvit, protože v současné době, kdy vznikají IT strategie nebo “smart strategie” v prostředí veřejné správy, je tento “bod zlomu” celkem aktuální.
(Ne)snesitelná lehkost bytí ve světě appek
Henry Ford, když se začal zabývat tématem výkonu práce, tehdy ještě lidské, tak věděl, že to dělá proto, aby hledal způsoby jeho zvýšení. Od roku 1913, kdy jeho společnost zavedla technologii pásové výroby, lidstvo udělalo velký posun a dnes za nás technologie vykonávají neuvěřitelné množství práce a činí dokonce rutinní rozhodnutí. To je skvělé. My máme možnost věnovat se jiným více kreativním činnostem a nebo můžeme lenošit. Zkrátka usnadnit si práci je bezesporu argument pro zavádění nových technologií, na který slyší jak lidé, tak rozpočty organizací.
Takové zjednodušení života by mohlo spočívat například v tom, že by Garmin běžcům, cyklistům, kanoistům, jogínům, golfistům, fitnesákům a ostatním nabídl pouze jednu všeobjímající appku. Jedna ikona na displeji, jedno přihlášení, jedno prostředí na které si zvyknu … skoro by se řeklo, jó to by bylo super, protože:
- Jedna appka usnadňuje život uživatelů,
- nabízí jedno uživatelské prostředí,
- uspokojí všechny sportovce zároveň
- a firma se chová koncepčně, protože se věnuje vývoji pouze jedné appky.
Jenže jako každá mince má i tento přístup dvě strany a jak víme, ta druhá bývá o něco temnější. Zejména v případě, kdy odmítáme zkoumat rozdíly mezi uživateli aplikací a myslíme si, že všichni jsou si z pohledu potřeb rovni (a nebo že ty rozdíly jsou nepodstatné). Tento předpoklad nám pak vytváří celou řadu potíží v průběhu implementace a znepříjemňuje nebo dokonce znemožňuje dosáhnout doručení přidané hodnoty koncovým uživatelům. Takže cyklista je obtěžovaný aktualizací 10.000 golfových hřišť na celém světě, jogín musí vypínat GPS trasování určené pro běžce, kanoista musí vidět displej koncipovaný pro cyklisty atd.
V několika bodech lze shrnout, že tímto způsobem (ne)koncepčního uvažování o IT projektech docílíme:
- komplikovaných a tudíž drahých a neefektivních marketingových kampaní na podporu rozšíření povědomí o nové aplikaci
- vysoké míry opuštění aplikace ze strany nových uživatelů
- frustrace uživatelů díky nástrojům a obsahu, který je vůbec nezajímá
- drahého provozu IT řešení
- bobtnání aplikace až do neudržitelných rozměrů
- enormní závislosti na autorech, kteří appku vyráběli
Totalita není to pravé ořechové ani ve světě IT
Při návrhu aplikací hraje roli, kromě volby technologií, několik dalších aspektů:
- Znalost chování a potřeb uživatelských skupin je klíčová
- a od toho se odvíjející různorodost ergonomie uživatelského prostředí,
- četnost a procesy aktualizací dat,
- způsob technické správy a zajištění bezpečného provozu aplikačního řešení v daném rozsahu a konečně
- marketingová podpora prodeje / implementace, která je důležitým finálním krokem každého IT projektu.
Za předpokladu, že budeme hledat koncepční přístup ke každému jednotlivému aspektu zvlášť (tzn. vést diskuze s odborníky na dané téma a hledat nejlepší řešení), můžeme dojít do stavu, kdy uživatelům nabídneme funkční appku s aktuálním obsahem, která jim skutečně usnadní život a bude fungovat dlouhodobě. A těch aplikací vlastně může být víc, o hodně víc. Proces je možná opticky náročnější, ale není slepou uličkou.
Tedy součástí každé smart strategie a nebo jiných podkladů pro budoucí IT projekty by měla být kapitola “Potřebujeme zjistit, kdo je naše cílová skupina a co potřebuje.”
Představte si situaci, kdy ve vašem městě radnice nechá vyrobit jednu aplikaci, ve které se z jednoho menu proklikáte k mnoha informacím například o:
- investičních akcích,
- o dopravních uzavírkách,
- o protihlukových opatření,
- o ochraně bobrů,
- o novoročním plese,
- o dražbách majetku,
- o možnosti využít komunikační síť LORA
- a třeba o novém telefonním čísle na sociální odbor.
To by bylo … zvláštní, protože je známo, že:
- Životní situace a role jednotlivých lidí (uživatelů) ovlivňují informace, o které se zajímají a
- že se má jinak chovat aplikace, kterou spustíte pětkrát do roka a jinak ta, kterou potřebujete pro každodenní cestu do práce.
Hezký barevný den a úspěšné IT projekty!