Aktualizace nebo upgrade aplikace by neměl být pouze velkolepý ohňostroj

Home / blog / Aktualizace nebo upgrade aplikace by neměl být pouze velkolepý ohňostroj
Aktualizace nebo upgrade aplikace by neměl být pouze velkolepý ohňostroj

Držet se stereotypů a neřešit detaily neprospívá víceméně nikomu. Platí to jak v životě, tak v geoinformatice. My muži víme, že květina udělá ženě radost, ale určitě ne jakákoliv. Je důležité poznat, jaké květiny má vaše žena ráda. Stejné je to v případě uspokojování potřeb uživatelů geografických informačních systémů.

Nová ikona aplikace není trefa do černého

Taková nahodilá změna ikonky programu na ploše počítače nebo inovace vzhledu piktogramů tlačítek v menu může způsobit celkem značnou nevoli skalních uživatelů. Aplikaci spouští třeba jednou za dva dny a jsou již na něco zvyklí. A při tom je to taková “blbost”, kterou se chce dodavatel zavděčit. V tomto případě jde o to, že pro většinu uživatelů je to matoucí okamžik. Oni tu změnu nežádali. A když se těch věcí nastřádá víc, je to pomalu na nové školení. Naopak změny, které jdou vstříc typickému chování uživatelů, jsou velmi žádané, i když mohou spočívat v detailech. Jenže jak zjistit, co uživatelé rutinně dělají a s jakými překážkami se potýkají? Podněty pro upgrady a aktualizace aplikací je totiž dobré chystat na základě monitoringu jejich potřeb.

Řízené rozhovory versus dotazníky

Už vám někdo poslal dotazník na email s prosbou, abyste odpověděli na pár otázek, protože chce vylepšit mapové služby vaší organizace? Občas se to stává, protože je to relativně rychlý způsob, jak získat odpovědi od mnoha osob. Jenže nikdo neví, v jakém rozpoložení dotazovaní jsou, jak moc mají zájem poskytnout relevantní data a zda-li si nevymýšlí. No a k čemu jsou pak taková data? Dá se podle nich plánovat rozvoj geoinformačního řešení? Těžko. Jediné, co skutečně funguje, je řízený rozhovor s klíčovými uživateli. Proč řízený? Výhodou rozhovoru je, že lze přizpůsobit konkrétnímu člověku, jeho uživatelským dovednostem a roli v organizaci. Na základě odborného vyhodnocení a oddělení balastních informací od podstatných, je pak možné ze všech rozhovorů sestavit seznam potřeb a požadavků včetně typických úloh, které jsou součástí rutinních procesů uživatelů.

Když chystáme upgrade

V případě, že zákazník vlastní GIS a chce připravit seznam podnětů pro smysluplný rozvoj svého řešení, je mu poskytnut seznam s typickými a nejčastěji řešenými úlohami GIS aplikací, který sám o sobě překvapí svým obsahem. Představy administrátorů a správců GIS o potřebách svých uživatelů bývají odlišné od reality.
Dále je zákazníkovi nabídnut seznam úprav a podnětů pro zapracování do další verzi GIS aplikace. Vše je seřazeno dle důležitosti z hlediska přidané hodnoty. Takové materiály pak slouží jako vstup k jednání o investicích do rozvoje, případně definují náplň předplacených služeb typu technické a uživatelské podpory.

Když nakupujeme nové aplikace

V okamžiku, kdy zákazník nakupuje nové řešení, je monitoring potřeb a procesů tou první věcí, která by se měla provést. Nezávislé a odborné zpracování průzkumu je zárukou co možná nejvíce objektivních a setříděných informací o potřebách uživatelů. Monitoring potřeb by se měl provést v přípravné fázi projektu ještě před výběrovým řízením na dodavatele GIT nebo před zahájením prací v případě, že jsou prováděny pomocí interních kapacit.

Monitoring reálných potřeb svých uživatelů je předmětem služeb Gis Consultingu.

Mgr. Milan Jindáček t | +420 774 152 093

REGISTRACE

[ufbl form_id=“1″]

×
Geoinformační tipy!

Jak se vyvarovat nepříjemnostem při práci s mapami?

Přečtěte si náš praktický manuál.

Po zadání Vaší e-mailové adresy Vám zašleme odkaz.

Form couldn't be found for id 1

×